divendres, 15 de febrer del 2013

Bicicletes, 14 de febrer

Tothom ha assistit avui al taller de Reparació de bicicletes. I gairebé tothom ha estat puntual. El Sergi i el Pablo, com cada dia, han arribat des del barri de Prosperitat pedalant amb la seva bici. Ha estat un matí fred, tot i que el Pablo anava amb samarreta groga de màniga curta: qui mou les cames mou el cor i a més entra en calor...

Avui el Pere ha presentat el format de la fitxa de taller i ha explicat com s’havia d’emplenar. Una fitxa per cadascuna de les bicis que s’han de reparar. La fitxa conté dades bàsiques de la màquina: data d’entrada de la bici al taller, origen de la bici, color, model, talla, número de bastidor (i no ha estat fàcil trobar i/o llegir el número de bastidor, oi? I si no... que li ho diguin a l’Iván: 1785 o 1765?). També inclou la fitxa la informació sobre l’estat dels diferents components de la bicicleta: cambra, coberta, quadre, transmissió, pont del fre, biela, etc. i tot el que cal o caldrà per recuperar-los (netejar, reparar, substituir, etc.)

El Pere ha lliurat una fitxa a cada noi i tot seguit els hi ha assignat una biciceta.
La del Raul, sense les rodes muntades, semblava estar a la UCI. Altres, d’entrada, feien millor pinta, però...  calia fer la revisió, així que tothom s’ha posat en marxa:

Primer, neteja i eixugat de la bici. A continuació, cadascú ha pesat la seva bici (gairebé totes pesaven entre 13 i 14 kg) i ha començat l’observació exaustiva dels seus components, tot anotant a les fitxes les incidències i la solució: reparat i/o substitució de peces per altres recuperades o noves.






I de sobte, sorpresa!
Han vingut els companys i companyes del ReportersTV, i han estat filmant pel taller. Han realitzat algunes entrevistes. Al Pere, al Sergi, al Pablo. I també a l’Iván i al Roger, que han demostrat la seva desinvoltura davant de la càmera!
Esperem que montin un bon reportatge!
La Berta també ha estat fent fotos. A veure si ens passa alguna per acompanyar aquesta crònica.

Avui, també ha donat temps a repassar l’estat de les rodes: els nois han tret les cobertes, han inflat les càmares per comprovar si hi havien fuites d’aire i han valorat l’estat de les llànties metàl·liques i del pinyó. Després han muntat de nou les peces. El Gerard ha hagut d’aplicar-se de valent per desmuntar la roda ja que cap dels dos cargols era manual i com que els caps estaven menjats,  les claus fixes lliscaven: però com que tot és possible quan algú s’ho proposa, al final se n’ha sortit!

El Pere, en acabar la sessió, ha organitzat, per als propers dies, els nois que faran de suport als altres companys perquè tot el grup vagi al mateix ritme.

L’ambient al taller ha estat fantàstic. Han passat les tres hores volant.

Un cop desades les bicis i recollit el taller, tothom ha fet la seva autoavaluació

Què hem après avui?
El Pere ens ha explicat la diferència que hi ha entre dos mètodes de recuperació: reciclar i reutilitzar. Amb el reciclatge, es fonen les difents parts de la bici i es recuperen els materials, amb una despesa energètica, per fer nous objectes i/o components. Amb la reutilització, en el cas de les bicicletes, es reparen i/o es substitueixen les peces que s’han fet malbé i s’allarga la vida útil de la màquina. És, d’entrada, la millor opció. La procedència de les bicis d’avui era alguna donació o el dipòsit de l’ajuntament.
El Pere ha explicat que la normativa actual no permet que algú s’emporti d’una deixalleria màquines o electrodomèstics per poder reparar-los però que hi ha col·lectius que lluiten perquè això sigui possible i es puguin recuperar.

Per tant, avui al taller hem après:
           
1. Per què és important recuperar i reparar (introducció)

2. Com enregistrar l’entrada al taller d’una bici i fer la revisió (fitxa)

3. Desmuntatge, revisió i muntatge de les rodes.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada